SMP március: Csak hogy ellenkezzek

Vasárnap Reggeli Fotográfus
0
Az adott értékelés: nincs

A Vasárnap Reggeli Fotográfus (The Sunday Morning Photographer)
Mike Johnston havonta jelentkező rovata

2005, március

"Csak hogy ellenkezzek"

Ahogy már bizonyára tudja a Kedves Olvasó, házsártos vénember tanfolyamra járok. A képzési program részeként időről-időre zsémbes, ellenkezős kirohanásokkal teli cikkeket kell írnom, amelyek teljesen szembe mennek a népszerű véleményekkel.

Már az elmúlt évek fotós kiállításaiban is csalódtam. De emberek! Az idei PMA elviszi a pálmát. A legnagyobb sztorik arról szóltak, hogy ki nem volt ott, és a szóbeszédekről, miszerint a Leica ismét a víz alá került. Eltekintve az új Canon Rebel-től, látszólag semmi jelentős újdonság nem volt a kiállításon. Ja, állítólag a D2X-et néhány bennfentes kezébe vehette. Persze a D2X magában nem hír, hacsak az Olvasó nem egyike azoknak, akik kezükbe vehették.

Nem mondhatnám azonban, hogy , a Canon EOS 300D / Digital Rebel vázat leváltó, EOS 350D avagy Digital Rebel XT nagyon felcsigázott volna. Miért? Nos, helyben vagyunk. A nyilvánosságra hozott specifikációk alapján a kereső nagyítása 0.8-szoros. Azt mondják, ez egy hajszálnyit kisebb, mint a 300D keresőjének nagyítása, amit 0.88-szorosnak mondanak. A 300D-nek „börtönablak‿ keresője volt – ami, ahogy arról valaki beszámolt, olyan, mint az alagút végén lévő bélyeget nézni.

Tudom, ebben a rovatban állandóan elégedetlenkedem a kereső mérete, lefedése és minősége miatt és, bár nem szeretnék ünneprontó lenni, de a 0.8X nem ábrázolja hűen az EOS 350D keresőjének méretét.

Bocs.

A kereső nagyítás azt adja meg, hogy mekkora a keresőben látott kép mérete ahhoz képest, amit a szem lát. Remélem nyilvánvaló, hogy egy tükörreflexes gépnél egyszerűen hosszabb lencse használatával is megnövelhető a kereső képe. Ennek következtében hagyományosan az SLR keresők tulajdonságait 50mm-es „normál‿ lencsére vonatkozóan adják meg. Valamilyen ismeretlen (?) okból (feltételezem, hogy ez nem lehet olyan gyávaság, mint a marketing ködösítés), a DSLR keresők adatait szintén 50mm-es lencsére adják meg, annak ellenére, hogy az 50mm messze nem normál egy DSLR-en. Hogy megkapjuk a valódi, effektív nagyítást, el kell osztani a specifikációt a látószög levágási faktorral, ami ebben az esetben 1.6. Ez azt jelenti, hogy a Digital Rebel XT 0.5-szeres kereső nagyítással bír.

Ez még rosszabb, mint a 300D 0.55X (átszámított) nagyítása. Ha azt vesszük, hogy a 300D talán legrosszabb jellemzője a bélyeg-méretű nagyítás, akkor ez nem jó hír. Soha nem találkoztam olyan filmes SLR-el, aminek ennyire gyenge keresője lett volna.

Mivel egy DSLR esetén muszáj az optikai keresőt használni, ez egy rossz irányzat folytatása. Amíg a vásárlók nem kényszerítik a gyártókat ezzel kapcsolatban, nem lesz javulás. Legeslegálabb elvárnánk, hogy a gyártók hagyják a rossz jellemzőket úgy ahogy vannak, ha már nem tudnak javítani rajtuk.

További általános információkat a keresőkkel kapcsolatban az alábbi címen talál:
http://www.luminous-landscape.com/columns/sm-03-03-16.shtml

Kopogtató lehetőségek

Rendben, ez volt a zsémbelős rész. Most jön az ellenkezős rész: Ahogy a mérleg a digitális felé billen, nagyszerű időket élünk, hogy vegyünk – igen – egy filmes kamerát.

A zenei kütyü-mániások, akiket néhol „zenebarátnak‿ hívnak (máshol meg zenebolondnak), ismernek egy furcsa elvet – nem tudom mi a neve – miszerint az egyes termékek a tökéletesség határozottan magasabb fokára jutnak, amint a technológia elavulttá válik. Például a teljes tranzisztor-korszak kellett hozzá, hogy a csöves erősítők a gyönyörűség mai szintjét elérjék. És a lemezjátszók, kazetták, bakelitlemezek és gramofonok soha sem voltak jobbak, mint amilyenek most. Valójában a közelébe sem értek a mostani minőségüknek. Nem fogok eltérülni, és karosszék filozofálni a miértekről és azértekről.

A jelenlegi filmes kamerák elérhetőségeinek kiemelkedő momentumai:

  • Leica a la carte: Ha még nem tette meg eddig, menjen el a Leica webhelyére, és játsszon kicsit az a la carte konfigurátorral. Olcsóbb, mint lottózni, és jobb meglehetősen jobb szórakozás. A Leica azt ajánlja, hogy az általunk megadott specifikációnak megfelelően „épít‿ egy Leicát. Kiválaszthatjuk a megjelenést, a védőburkolatot, a fénymérőt, a fém részek stílusát, a gravírozást, és visszacsévélő gomb típusát. Ennek eredménye nem csak egy az igényeinknek megfelelő Leica lesz, hanem a jelenlegi Lecia M modellek gyanúsan a legeslegjobbak a cég történetében.

 Igaz, a német Leica-ról a PMA-n megjelent pénzügyi hírek veszélyesek voltak. Úgy tűnik, mintha a Leica hitelező bankjai elvágták volna a pénzügyi forrásokat, ami mindig kemény akadály egy kis vállalatnak. Figyelembe véve, hogy a Lecia már többször is a forrásaihoz nyúlt, hogy elhárítsa a veszélyt, ez nem jó jel.
Óh Istenem! Nem hiszem, hogy elég erőm van Leica nélkül szembenézni a világgal – éppen csak kezdem megszokni a Deardorff* nélküli világot!!

*A Deardorff nagyformátumú kamerákat 1923 és 1988 között gyártották

ÿme az én tökéletes M-em. Ez egy olyan konfiguráció (az úgynevezett „anti-panda‿), amiről a Különleges Kamera Gyűjtő, cameraquest.com-os, Stephen Gandy úgy gondolja, hogy kifejezetten ronda, de hé, ez az egész program szépsége: mindenkinek saját kénye-kedve szerint.

 

  • Az Arca-Swiss F sorozatú nagyformátumú kamera  
    http://www.bhphotovideo.com/bnh/controller/home?O=productlist&A=details&Q=&sku=116075&is=REG
    Páratlan nagyformátumú kamera, NASZVSZ. Menő, nagyszerű, luxuskivitelű, könnyű és öröm használni, jelenleg 2700 dollár körüli áron mozog, ami jó alkalmi vétel, különösen, ha figyelembe vesszük a hozzá adott Arca-Swiss rugalmas bőr kihuzatot, ami normális esetben még plusz 600 dolláros kiegészítő. Nem, nem mindenkinek van szüksége az „utolsó‿ nagyformátumú kamerájára (a zenebarátok mindig az „utolsó‿ lemezjátszójukat mennek megvenni – az elavult termékek sugalmazzák ezeket a beszélgetéseket), de ha ez az, amire vár, akkor pompás jelölt.


További információk találhatók az Arca-Swiss-ről Towm Westbrook lapján:
http://www.tomwestbrook.com/Photography/arca_swiss.html.
És ha már ott járnak, vessenek egy pillantást Tom fényképeire is.

És ami ezzel jár:

  • Rodenstock Apo-Sironar-S nagyformátumú lencsék. Mostanra a nagyformátumú kamerák kétszer is elavulttá lettek nyilvánítva, először a sokra képes kisebb kamerák megjelenésekor, és most pedig a digitális technika megjelenésével. Kinek kellenek így nagyformátumú lencsék? Szerencsétlen, hogy sok ember így gondolkodik, mert az Apo-Sironar-S lencsék a legnagyszerűbb lencsék, amiket fotózáshoz venni lehet. És talán a legjobbak azok közül, amikkel valaha is fotózni lehetett. A 4x5-ös nagyformátumú kamerához az én választásom a 150mm f/5.6 Apo-Sironar-S. Majdnem ideális lencse: nem borzasztóan drága, pici és könnyű, tökéletes látószöggel és a 4x5-nek pont megfelelő lefedéssel, és 3 dimenziós rajzolata van, pompás, sima tonalitása és halálosan szép bokeh-ja. Az Apo-Sironar-S lencsék minden fókusztávolságon konzisztensek, úgyhogy nyugodtan válassza az eszményképének megfelelőt, de részemről a 150mm az, ahová leteszem a voksom.

 

  • A Cosina/Voigtlander R3A. Van valami varázslat ezekben a kis, mechanikus kamerákban, amelyek „elkattannak‿ azonnal az exponáló gomb megnyomása után, valami ami elveszett ezek között a csilivili szemmel-bekapcsolt, szemmel-vezérelt, autó-fókuszos, elemefűggő, többszegmenses-fénymérős technológiai elkorcsosulások között. Pontosan miért van az, hogy egy Leicát vagy egy FM3a-t, vagy egy nagyformátumú Copal záras lencsét egyszerűen csak nagyobb élvezet használni, mint az összes új keletű hűhát? Nem hinném, hogy ezzel bogaras, vagy divatjamúlt lennék.  Nos, egyébként, nem teljesen. Komolyan gondolom, hogy az egyszerűbb dolgok élvezetesebbek.
  • A Nikon F6. Ha a Nikon ember lenne, az utóbbi időben sokat kuncogna, mert bizonyosan többeket inspirál azoknál, akik megbotránkozva kotkodálnak és rikácsolnak.  A digitális fórumok tele vannak tizenévesekkel, akik azt kiabálják, hogy a Nikon megőrült. Hehe.

Na jó. (ÿsítás.) Meglepetés! Az F6 élénken fogy (film kamerához képest!), mindez azért, mert könnyen lehet, hogy ez az eddigi legjobb F. Amiben ez a remek masina leginkább kitűnik, az egységesség érzése. A tervezők komolyan minden tekintetből gondosan odafigyeltek a kamerára. Ez is egy olyan dolog, amiről tudom, hogy állandóan ismételgetem, ne alkosson véleményt róla, amíg nem érintette meg.

  • Kodak Tri-X. Rendben, lehet, hogy ez otromba partizán reklám a kedvenc anyagomnak, még akkor is, ha nem olyan, amit digi-őrültek ellenállhatatlannak találnak. De emlékezzünk arra a nevenincs szabályra, ami arról szól, hogy a dolgok jobbak lesznek, ahogy száműzik őket a történelem süllyesztőjébe? A Tri-X hasonló eset. Néhány évvel ezelőtt a Kodak összevonta összes fekete-fehér filmgyártó üzemét egyetlen új film-bevonó épületbe, bekészülve a hosszabb távlatokra. A folyamat során a Tri-X az egyetlen film, ami gyanúsan jobb lett. Habár még megvan a klasszikus kinézete, finomabb szemcsézetű és tisztább mint valaha. A kívánatos tulajdonságok elérésére áztassa D-76 1:1-ben, finom szemcsézettséghez próbálja ki az Xtol-t. Szkennelje, ha úgy tetszik, de tartsa észben, hogy a negatív még mindig robusztusabb és tartósabb képhordozó anyag, mint egy múló adatfájl tele egyesekkel és nullákkal.
  • A használt fronton hegyekben állnak az alkalmi vételek. Ne féljen pár régebbi kamerát feltenni a polcra, mert úgy érzem, hogy az áruk végül fel fog menni, és vágyakozva fogunk visszanézni azokra a napokra, amikor annyi dögös dolog ment koldulni. De a tényleges felhasználást nézve a legjobban kiugró bolt jelenleg a Nikon F100.



A Nikon F100 remek használt vétel. Mivel Nikon és mivel nyilvánvalóan a majdnem-profi, hiper-hobby váz a filmesek közül, az a fajta kamera, amit ezrek dicsőítettek a jól szituált amatőrök közül, akik szeretik a fotózást, de nem sok idejük van fényképeket készíteni. Mivel ezek azok a fajta emberek, akik mostanában szabadulnak meg a filmes cuccaiktól, hogy finanszírozzák a digitális pénznyelőt, így a használt piacot elöntötték a jó, használt F100-ak. 600 dollárért bárhol lehet kitűnő állapotút kapni, de láttam tökéletesen jókat a 400 dolláros árszinten. Az F100 lehet, hogy nem a legtökéletesebb modern kamera (ez az F6 szerepe), de ez a legtökéletesebb modern kamera, amit valaha is bárki meg tud venni ötszázért. 


És visszatérve a PMA-ra, úgy tűnik nem volt teljes veszteség. Ez a lista azokat a bemutatott termékeket sorban, amikről úgy gondolom lényegesek vagy érdekesek:
 

  1. Canon 350D / Digital Rebel XT. A fentebb kifejtett fenntartások ellenére a vásár legfontosabb bejelentése.
  2. Sigma 30mm f/1.4 fix fókuszú objektív digitális gépekhez. Fix fókuszú objektív digitális gépekhez? Fix fókuszú objektív digitális gépekhez! Hurrá!
  3. Az Olympus szuper-dögös új f/2-es zoom duója az E sorozatú kameráikhoz. Konstans f/2 apertúra 28mm-től 200mm-nek megfelelő fókusztávolságig, azt hiszem a fotózás történetében először.
  4. A HP 8750-es nyomtatója. Végre, a 7960-as régóta várt nagyobb formátumú változata.
  5. A frissített Nikon D2Hs. Rejtély, hogy miért 4 MP még mindig, de egyébként bámulatos DSLR.
  6. Az Olympus C-7070. Tetszik az új 7 megapixeles érzékelő. A vele készült képek jobban néznek ki, mint a kicsi 8 MP-es érzékelővel készültek. – szerintem –


Arra vonatkozóan, hogy mi nem volt ott, még mindig nincs Nikon „D200‿ vagy akárhogy is fogják hívni, a D2 széria kisebb változata, aminek a Canon 20D-vel kellene versenyeznie. (Gyerünk Nikon, emlékezz a Contax N Digital-ra! Az időzítés minden!) Még mindig nincs dedikált fehete-fehér digitális kamera. Még mindig nincs zsebre vágható digicam 4/3 vagy APS-C méretű érzékelővel (mi tartja ezt vissza?).


De hé, a fejlődés az fejlődés, és örülök, hogy láthatok egy digitális nem zoom objektívet és a HP FF-képes nyomtatójának nagyméretű verzióját!

Jövő hónapban, azt gondolom a hangulatom naposabb lesz. Egy „új tradíciót‿ (tetszik ez a szép oximoron, ugye?), „Az első éves 37th Frame legjobb lencsék díjat.‿ Mindemellett azt hiszem teljesítettem a mostanra előírt tanfolyami követelmény. Viszlát!


– Mike Johnston

A fordítást a szerző engedélyével a FotoTipp.hu team végezte.

Mike Johnston, többek között a "37th Frame" című, havi rendszerességgel .pdf formában megjelenő hírlevél írója és publikálója. A hírlevélre a   http://www.37thframe.com/subscribe.htm oldalon lehet előfizetni. Érdemes.

Hozzászólások

Sefi
2005, március 23 - 18:42
Sefi képe

A digitális prím valóban félrefordítás volt (pontosabban tükörfordítás). Kijavítottam.

A siránkozásodra nem kívánok reagálni. Vannak pesszimista emberek, vanak optimisták és vannak a semmi se jó, szar a világ, bárcsak ne ide születtem volna emberek.

Ha egy pedagógus össze tudja spórolni a felszerelésre, utazásra a pénzt és olyan képeket tud csinálni amivel hazai és nemzetközi pályázatokon sorban nyeri a díjakat akkor az azt hiszem jól mutatja, hogy ha valaki igazán akar fényképezni akkor megteheti.

Hozzászólás-megjelenítési lehetőségek

A választott hozzászólás-megjelenítési mód a „Beállítások mentése” gombbal rögzíthető.
A webhelyet a Drupal - egy nyílt tartalomkezelő rendszer - működteti